Boeiende workshop mobiliteit

Zaterdag 7 juli, De Tuin van de Vier Windstreken, Rotterdam. Met ruim twintig mensen, het merendeel toekomstige bewoners van ParkEntree, zitten we lekker buiten aan een lange tafel. Uitzicht over een zonovergoten Kralingse Plas en op een projectiescherm dat Tarik Fawzi van Hely gebruikt om ons mee te nemen in een nieuwe tijd voor mobiliteit.

Hely is partner van Vitaal&Zo en zal vanaf het najaar enkele vormen van deelvervoer aanbieden in ParkEntree aan die bewoners die daar graag gebruik van willen maken. Niet geïnteresseerd in deelvervoer? Het is geen verplichting, maar vooral een extra mogelijkheid om zo optimaal mogelijk van A naar B te komen, met oog voor duurzaamheid, je portemonnee en ruimtegebruik.

Bijgevoegd is de presentatie van Hely, waarin allereerst aandacht is voor de context van deelvervoer, zoals de veranderende samenleving, het internet van dingen dat onverwachte combinaties mogelijk maakt, de vergrijzing, de trend die laat zien dat we steeds vaker van eigendom naar gebruik gaan en de verstedelijking. Interessant is ook om te weten dat de gemiddelde auto in Nederland 23 uur per dag stilstaat, maar tegelijkertijd wel geld kost en ruimte inneemt.

Ook gaat er aandacht in de presentatie uit naar enkele bevindingen uit de enquête die we hebben gehouden in ParkEntree. Zo zien we dat zo’n 56% van de toekomstige bewoners denkt geen gebruik te zullen gaan maken van deelvervoer. 44% daarentegen is geïnteresseerd, maar heeft uiteraard ook vragen over hoe en wat, waar dat deelvervoer dan gestald of geparkeerd staat, of het altijd beschikbaar is en wat de kosten zijn.

Uit de enquête blijkt ook dat de helft van de geïnteresseerden interesse heeft in een deelauto of deel-e-bike. Maar ook een elektrische auto kan op bijval rekenen, met name omdat zo’n auto in aanschaf toch best duur is. Opvallend resultaat uit de enquête is ook dat het delen met anderen van de auto die je nu al hebt niet populair is. Je bent zuinig op die auto, hebt er in geïnvesteerd en bent er aan gewend dat die auto er altijd is. En hoe zit het met eventuele schade? Niettemin is er daarmee een mooi spanningsveld tussen de veranderingen in de maatschappij die we met elkaar zien, de twijfel of deelvervoer écht iets kan bieden en de nieuwsgierigheid in zo’n nieuw product. Willem (bouwnummer 7) verwoordt het mooi: “ik denk dat wij over 5 jaar nog steeds twee auto’s hebben, maar zelfs ik zie dat dingen veranderen en dat maakt toch dat ik heel nieuwsgierig ben.”

En Henry (bouwnummer 68) geeft aan dat ”ik denk dat als ik in de stad zou wonen, ik geen eigen auto zou hebben. Bereikbaarheid wordt in de stad met auto’s steeds lastiger. En zonder auto scheelt het ook weer in wegenbelasting, verzekering en zo.” Hilde (bouwnummer 78) vult aan “In de stad vlieg je met de metro onder de grond door.“ Jeanne (bouwnummer 12) vervolgt: “wij gebruiken onze auto zo weinig, we doen bijna alles met de e-bike. Maar komt er straks dan ook een deelauto die wij met onze caravan kunnen gebruiken?”

De idee is dat er enkele deelauto’s (benzine en elektrisch) worden geplaatst in ParkEntree en mogelijk ook enkele e-bikes. Het aanbod zal in de tijd worden gemonitord, opdat flexibel kan worden aangepast aan de behoefte. Om maatwerk te kunnen leveren, vormen we een klein panel van enkele kopers die met Hely meedenkt hierover. Op dit moment heeft dit panel al drie leden. Er is nog ruimte voor één à twee anderen. Zeer geïnteresseerd? Graag even een mail naar Vitaal&Zo.

De specifieke locatie voor het deelvervoer is nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Daarover later meer. Wat wel al bekend is, is dat er een app zal komen vanuit Hely die gebruikt kan worden om deelvervoer te reserveren en te gebruiken. Zie hiervoor ook de bijgevoegde presentatie. Voor wat betreft de kosten zal er een uitsplitsing komen in vaste en variabele kosten. De komende periode zal Hely in samenspraak met ons panel enkele prijsopties uitwerken en voorleggen.

Tot slot, gezien het feit dat Hely een 100% dochter is van de NS, is een aanbod van gecombineerd vervoer (deelvervoer en trein) met een bepaalde korting niet ondenkbaar.

Klik hier voor de presentatie van Hely

Klik hier voor de enquêteresultaten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.